PO4 Zelfstandige Activiteit
Nederlands Transport Museum
Datum bezoek: Eerste werkdag bij AH, dus 10 Augustus 2022
Locatie: Nieuw-Vennep, bedrijfssterein pionier
Categorie: transport op verschillende manieren door de jaren heen.
Mijn zelfstandige activiteit was het Nederlands transport museum in Nieuw-Vennep. Het is de enige museum in Nieuw-Vennep op dit moment. Hij is na de voorjaarsvakantie gesloten omdat ze er niet meer mogen staan, ze mochten hier gratis staat van de gemeente omdat het met cultuur te maken had. Het gebouw zag er van buiten verlaten uit maar van binnen zag het er weer erg mooi uit. Ik zag zelfs een dode vogel in een raamkozijn buiten. Maar de gemeente wilt het gebouw slopen dus moesten ze 'verhuizen'. Het pand is oorspronkelijk 'gebruikt' als opslagloods voor de opslag van de containers van containertrucks. Ik had hierbij 'gebruikt tussen haakjes gezet omdat het niet echt gebruikt was en vaak leegstond. De oprichter van het museum mocht daarom het pand gebruiken in ruil voor niet heel veel geld per maand. (Dit weet ik allemaal omdat ik een gratis rondleiding en antwoorden kreeg van een werkzame man in het museum).

Ik ben hierheen gegaan omdat ik het gebouw elke keer zag staan toen ik er langs liep. En ik dacht laat ik een keer gaan kijken. Ik was er niet eerder heen gegaan omdat het er nogal verlaten uitziet vond ik, maar toen ik eenmaal binnen was vond ik het wel mooier. De voertuigen staan er mooi in tentoongesteld, namelijk er schenen schijnwerpers op en er staan bordjes bij met tekst erop die zeggen welk voertuig het is en wanneer het in gebruik was. Dit vond ik zelf wel handig want sommige dingen wist ik nog niet eens, welk voertuig het was. Er waren ook veel verschillende onderwerpen. Er waren vliegtuigen, schepen en auto's te zien. Deze waren met niet heel veel ruimte (maar wel genoeg voor mij) verdeeld uit elkaar. Ze waren duidelijk te zien en in sommige dingen kon je ook inzitten. Ik zat in een straaljager en in een oud iconisch Nederlands vliegtuig waar ik later nog meer over ga vertellen. Alleen als je er een foto van het ding zelf los wilde maken, ging dit wel lastig omdat er veel dingen om heen stonden. Er waren ramen boven in het museum te zien, waaruit wat licht kwam. Er kwam niet heel veel licht doorheen, de lampen die in het plafond waren te zien, zorgden voor nog meer licht. Dit kan je ook zien op de afbeelding. Er waren ook nog meer dingen te zien. Waaronder de superbus van TU delft. Het was een 'mislukt' project en staat het dus nu bij het Nederlands Transport museum.
Stappenplan
Eerst ga ik een lijst met benodigdheden maken, die staat uitgeschreven na het stappenplan. Ik heb dus met de lijst van benodigdheden. Na het maken van de lijst met benodigdheden en het bestellen van de tickets (want ik ging samen met mijn vader) ging ik erheen één uur later. Ik ga eerst een foto maken van de 1e indruk, hoe ik het gebouw er van buiten uit vond zien. Daarna loop ik een rondje door de museum en ga ik bij de 2e ronde foto's maken van de dingen die daar staan. Ik maak foto's omdat ik dit hierna in een fotocollage ga zetten. Hierna ga ik gewoon rond kijken in de museum en vragen stellen zo nodig over bepaalde dingen.
Hoe is de uitvoering van mijn stappenplan gegaan?
Ik had, dus zoals ik beschreven had, eerst foto's gemaakt van het gebouw aan de buitenkant. Ik had wel te weinig foto's gemaakt van de buitenkant vond ik. Toen bij binnenkomst zag ik allemaal vitrines staan met daarin verschillende modellen van vliegtuigen, tanks en auto's uit de Romeinse tijd en de Tweede Wereldoorlog. Hierna moest ik doorlopen tot de 'echte' ingang. Hier werd de ticket gescand en vanaf daar begon ik gelijk foto's te maken. Dus niet zoals gepland. Ik ging bij de 2e ronde door het museum pas zelf goed kijken naar alles.
Lijst met benodigdheden
- Vervoer, dus een fiets. Ik woon zelf al in Nieuw-Vennep
- Geld voor een ticket. Ticket koste 7 euro.
- Wat drinken en eten voor daar. Bij een museum dat halen is altijd heel duur
- Telefoon, om foto's te maken voor de foto collage
- De kijkwijzer.
Mijn ervaring + mijn uitwerking.
Ik ging dus op een zonnige dag met de fiets naar het museum toe, hiervoor moest ik het oude fabrieksterrein op fietsen. Ik kreeg al gelijk toen ik dichterbij(er) kwam een betere indruk van het museum. In de ingang stond er een oude trein en een klein privévliegtuigje. Toen ik binnenkwam waren er allemaal miniatuur modellen van verschillende oude vervoersmiddelen. Daarna was er een balie om je ticket te laten zien zodat je naar binnen kon. Daar kreeg ik gelijk een gratis rondleiding aangeboden van een meneer die daar werkzaam is. Normaal kostte dit geld, maar hij zei dat hij die dag jarig was en dus gratis rondleidingen aanbood. Ik ging toen naar binnen via de ingang en zag toen gelijk oude modellen van boten en landvoertuigen. Wat ik uiteindelijk zag was dat het ging van oude modellen naar de nieuwere modellen. Eerst zag ik namelijk dingen van de Romeinen etc, toen zag ik dingen van de tijd voor de Tweede Wereldoorlog, daarna zag ik dingen die te maken hadden met tijdens de Tweede Wereldoorlog en tot slot zag ik heel veel bussen (de evolutie van de bussen) en zag ik de 'toekomst' van voertuigen. Bij het stukje van de Romeinen waren er oude strijdwagens te zien en oude houten gevechtsschepen (miniatuur). Hierna zag ik een heel oud houten karretje waar mensen in vervoerd werden in de tijd van de koningen etc, dit zag er heel erg krakemikkig uit en vond ik niet heel erg interessant. Ik ben niet echt van de voertuigen uit de geschiedenis, met uitzondering van vliegtuigen en de Tweede Wereldoorlog. Hierna zag ik de Douglas DC2 die ik zelf er ook heel erg cool uit vond zien. Deze had ik nog nooit gezien. Het was heel erg groot en er was een klein beetje ruimte tussen tentoongesteld. Je kon alleen het vliegtuig in op bepaalde tijdstippen op bepaalde dagen (vanwege dat het oud is en er toezicht bij gehouden moet worden omdat het een erfstuk is en heel erg hoog is). Het model van ook heel erg hoog. Je moest net zoals als je in een commerciële vliegtuig aan boord gaat instappen. Er stond namelijk een opstapbrug (met koffers als decoratie). Toen ik mijn rondleider vertelde dat ik later piloot wilde worden, mocht ik (met uitzondering) het vliegtuig in en mocht ik achter het stuur zitten (geen foto's) en mocht ik ook bij de boordradio-apparatuur zitten en met de knopjes spelen die daar zaten. Ik kreeg toen van mijn rondleider ook nog meer info waarvoor het gebruikt was. Toen later (toen ik uitgestapt was) zag ik 2 oude (1 helemaal kapot en moet nog gerestaureerd worden) vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Toen ik verder kwam zag ik een straaljager van de periode na de Tweede Wereldoorlog uit België. Je mocht in deze ook gaan zitten en foto's laten maken. Toen daarna zag ik heel bussen opgesteld, waar je ook in kon zitten (achter het stuur met een evt. een chauffeurspetje op) en rond kon lopen in. Deze bussen bestonden vooral uit bussen uit jaren 80 en 90 (mijn vader die toen mee was vond dit weer leuk om te zien). Je kon later ook de superbus zien, waar ik al over verteld had. Je had ook nog een kleine opstelling van militaire landvoertuigen (buggy's en etc.). Hierna had je een buitenterrein waar je de oude treinen kon zien en in kon gaan. Deze treinen waren voor mijn lengte erg klein om tussendoor te gaan. En toen kwam ik ook met de gedachte dat het best knap was dat ze vroeger zo konden reizen in zo'n krappe trein. Hierna waren mijn vader en ik nog naar een souvenirwinkeltje van het museum gegaan (waar ik uiteindelijk niks gekocht had omdat het erg klein was) en hierna waren we alweer terug naar huis gegaan. We hadden ongeveer 3 uurtjes nodig (12.00-15.00). Het museum ging pas open om 11.00. Hieronder is mijn fotocollage te zien met mijn ervaring door het museum heen
Toelichting dia-slide van mijn foto tour door het museum heen (foto's gemaakt door mijn vader)
1. Een foto van de ingang ter bewijs, op de achterkant zie je het museumbord.
2. Het gele hokje wat je ziet was de ingang met de tickets controles, hierachter bevond zich het miniatuur gedeelte (helaas geen foto's van gemaakt. Als je heel erg goed kijkt zie je op de achtergrond naast het gele hokje ook nog een tank staan. Waar ik naar aan het kijken ben is een miniatuur gedeelte van oud Hollandsche boten. Hier werd door middel van een klein tablet scherm uitleg over waar ik naar aan het kijken was gegeven. Dit vond ik erg fijn, zodat ik namelijk er meer over te weten kwam.
3. Dit is een oude paardenkar uit de gouden eeuw óf de Romeinse Tijd, getrokken door 2 paarden. Je ziet boven de kar twee lange palen die eigenlijk naar voren zouden gericht moeten zijn, alleen wegens gebrek aan ruimte kon dit niet. Wat ik wel jammer vond.
4. Dit is een oud rijdvoertuig uit 1925 (staat op het bord). Dit voertuig diende toen als bus/taxi.
5. Dit is de Douglas DC2, een erg groot vliegtuig als je het vergelijkt met mij. Hier mocht ik ook inzitten. (foto nog toevoegen)!!!!
6. Foto van nog dichterbijer
7. Dit is een foto van de ingang van het vliegtuig van de KNILM. Hier moest je een trapladder voor gebruiken.
8. moet nog komen, radio operation foto.
9. Bord met info over het vliegtuig wat je ziet.
10. Oud gerestaureerd vliegtuig dat uit de Tweede Wereldoorlog komt.